DU EIER IKKE RESPEKT ANNIKENDU EIER IKKE RESPEKT ANNIKENDU EIER IKKE RESPEKT ANNIKEN

· KULTUR ELLER KUNST? ·

Du er respektløs. Du bruker noe som handler om liv og død. Men du bruker det fordi det er kult? Dette er smerte, lidelse og tradisjon. Men du bruker det fordi du tror det er kunst? Vel, vet du hva? Jeg gir blanke F i hva alle skal mene om dette hodeplagget. For er det ikke sånn at vi lever i en verden der vi ikke skal skylde på hva forfedrene våre gjorde. Sorry! Men jeg levde ikke i tiden da alle så på indianere som noe vondt. Beklager, sorry! Jeg hadde ikke brydd meg om en indianer valgte å ta på seg en norsk bunad fordi han eller hun så noe vakkert i plagget vårt. Det går fint. Jeg hadde taklet det helt fint. Jeg synes vi skal hedre det som er vakkert, og er det smerte eller lidelse bak noe sånt.. Vel? La oss hedre det også.

Fordi jeg synes det rett og slett er vakkert.

 // You use something that is about life and death. However you use it because it’s cool? This is pain, suffering and tradition. However you use it because you think it is art? Well, you know what? I give a damn F in what everyone should think about this headdress. For is it not true that we live in a world where we are not to blame what our ancestors did. Sorry! But I did not live in the time when all viewed Indians as something bad. Sorry, sorry! I had not bothered if an Indian chose to take on a Norwegian national costume, because he or she saw something beautiful in our traditions. It’s fine. I had handled it just fine. I think we should honor what is beautiful, and if it´s pain or suffering behind something like that .. Well? Let us honor that as well. Because, well.. I am free. //

DU EIER IKKE RESPEKT ANNIKEN

34 Responses to DU EIER IKKE RESPEKT ANNIKEN

  1. Syns så absolutt vi skal hedre det som er vakkert.

    Når det kommer til smerter & lidelser så har vi alle forskjellige ting vi forbinder med dette. Så vist det er slike kommentarer du får om et hodeplagg
    skal jeg da liksom gå og si at andre ikke skal skaffe seg kjæreste fordi jeg har smerter og lidelser forbundet med min første? Nei, det skal jeg
    overhodet ikke.

    Kjenner deg ikke, men jeg tar meg friheten til å si at jeg er stolt av deg uansett, Anniken!

  2. Hei Anniken.
    Jeg må bare få si noe her nå. Det handler ikke utelukkende om smerten og lidelsen Native Americans har gjennomgått. Det handler om at dette er et hodeplagg som man må gjøre seg fortjent til. Ikke stikke på en karnevalsbutikk og kjøpe for noen hundrelapper. Hodeplagget symboliserer at man har gjort handlinger som gir en respekt og tillit innad i stammen sin. Det har en dyp symbolsk, spirituell og estetisk mening, og dette drukner i alle insta-bildene av jenter på Coachella og Hove med dette hodeplagget. Mange sikkert mer eller mindre uvitende om at det faktisk ikke er deres til å bruke, og lidelsene Native Americans har gjennomgått. On a side note, så var ikke Native Americans en stor stamme som bare bodde på forskjellige steder rundt om i landet. Det er forskjellige stammer, med ulik kultur og ulike symboler og gjenstander som respresenterer det, mens alle stammene blir merget inn til en vag gruppe mennesker.
    Dessuten vil jeg ikke si at det kan sammenliknes med en bunad på noen som helst måte. En bunad har ingenting med respekt å gjøre. Det er ingen krav man må møte, eller ting man må ha gjort, for å gjøre seg fortjent til en bunad. Man trenger bare nok penger til å kjøpe en. Se på oss: vi plukker bunad ut ifra hvem som er finest, og ikke hvor vi har røtter. En Navajo hadde aldri brukt en annen stammes klær eller symboler fordi det er «finere enn sitt eget». Dessuten har aldri nordmenn blitt undertrykt og plassert i reservater for å «bevare vår kultur». (Er fullstendig klar over at samene har blitt behandlet som dritt, men det er ikke det dette handler om nå). Det er ingen som har kommet til Norge og røsket opp våre røtter og vår kultur, for så å la den gå til spille og bli fullstendig ødelagt og nærmest latterliggjort av hvite jenter på festival.
    Vil anbefale deg å lese denne: https://www.theguardian.com/fashion/2014/jul/30/why-the-fashion-headdress-must-be-stopped

    Dette er overhode ikke kritikk til deg som person, selv om jeg såklart kan forstå at det kan oppfattes sånn. Det er bare så viktig å poengtere at det er så mye større enn bare et hodeplagg. Det er hva hodeplagget symboliserer, og hvordan det blir fullstendig trampet på.

    • Veldig enig med Mari! Også vil jeg presisere at det du gjør her er respektløst – men det betyr ikke at du er en person som mangler respekt. For alt vi vet kan dette være en mangel på kunnskap om det amerikanske urfolket og folk burde være forsiktig med hvordan de uttaler seg.

    • Hei, jeg vil ikke blande meg inn i temaet du har skrevet om her, men vil bare påpeke at ikke alle velger bunad ut i fra hvilken som er «finest». Jeg tørr da påstå at de aller fleste velger bunad ut i fra hvor familien deres kommer fra! Det gjorde hvert fall jeg, og jeg ville aldri valgt en annen. 😉 Jeg er veldig stolt av hvor mine forfedre kommer fra og hva de har opplevd, derfor synes jeg at det blir litt feil å dra dette inn i bildet, for det er absolutt ikke sånn at en bunad ikke bærer med seg stolthet, nasjonalfølelse, respekt og masse kultur i mine øyne! Jeg skriver ikke for å diskutere med deg, bare for å opplyse deg om at det faktisk ikke bare er utseende på bunaden som har noe å si for mange… :))

  3. «For er det ikke sånn at vi lever i en verden der vi ikke skal skylde på hva forfedrene våre gjorde. Sorry! Men jeg levde ikke i tiden da alle så på indianere som noe vondt»

    Kunne du ha utdypet hva du mener med dette?

  4. Tror både du og jeg forstår at dette hodeplagget har en dypere mening. Ser flere har kommentert det ovenfor også! Men jeg syntes du skal få ha den, og bruke den om du ønsker det. Det er et fantastisk hodeplagg, utrolig vakkert! Syntes selv at historien om indianere er utrolig spennende, og det bør man få syntes selvom man er indianer eller ei! Jeg har kanskje ikke gjort en respektfull handling, men vil gjerne ha et slikt hodeplagg jeg også! Hvor har du fått tak i det?

  5. Men det er jo nettopp det som er problemet – du snakker om å ‘hedre noe som er fint’, for så å ta på deg et hodeplagg utenfor den konteksten den vanligvis brukes til. Du snakker om at det er «fint» framfor alt, og ikke den kulturhistoriske tyngden og betydningen av plagget, smerten til det folket som fant opp dette plagget og som ikke har vært i stand til å kunne bære det fordi de har blitt utsatt for en politikk der de skulle kunne bli så amerikanske som mulig, på akkurat samme måte som samene i Norge ikke kunne fritt praktisere sin kultur, gå med sin påkledning eller snakke sitt språk på grunn av assimilering. Du avpolitiserer et politisk plagg, og blir dermed en av svært mange som gjør dette. Dette er et svært etnisk plagg, med en tung, viktig historie som er dypt vevd inn i kulturen til et marginalisert folk, et som har opplevd etnisk rensing og systematisk undertrykkelse av et annet folk. Og å si at du kan bruke det fordi du er fri, forsterker bare effekten av budskapet til de kritiske stemmene, innfødte amerikanere inkludert (som nå i mange år BER folk slutte å bruke plagget deres, slik som hinduer ber folk slutte å bruke bindi) – de er ikke frie, nettopp fordi de er innfødte amerikanere, en annenrangs gruppe i samfunnet, sett ned på som primitive, lavtstående, og har blitt drept, spyttet på, stengt ute på grunn av deres kulturelle arv. Konsepter som er veldig vanskelig å forestille seg for en hvit, norsk jente fra øvre middelklasse som deg. Vet du i det hele tatt noe som helst om betydningen av dette plagget, hvordan det brukes, og hvordan situasjonen til innfødte amerikanere er? Plagget har en ærefull historie, og tilsvarer en Purple Heart- medalje, altså en høytstående medalje for militær utmerkelse. Det er ikke et statementplagg, et fancy kostyme, og i alle fall ikke noe du får kjøpt lett på en kostymebutikk, eBay eller et high end- merke. De lages av innfødte amerikanere på bakgrunn av masse timer med arbeidskraft og er ikke masseprodusert. Ser du hvorfor det stikker så dypt hos dette folket, når mennesker som ikke har opplevd systematisk undertrykkelse, etnisk rensing, rasisme, kolonialisme, militarisering, assimilering og tvangssterilisering på bakgrunn av hudfarge og kultur reagerer, når folk som har vært heldige med å bli født inn i en helt annen tilværelse enn dem kommer med billige kopier av noe av det stolteste, gildeste de har produsert, som de selv har blitt undertrykt for å bruke? For så å deklarere at man gir blanke i hva de måtte mene om det? Dét er å være priviligert og hvit, og det er nok ingen som kan klandre deg personlig for å være det, men at du bevisst velger å ikke høre på, eller forholde deg til dette perspektivet, til dette folkets ønske om eierskap og respekt for sine kulturelle uttrykk (som er, som sagt, et symbol på utmerkelse framfor noe annet) er absolutt kritikkverdig og forkastelig. For, poenget er at du, med din klassebakgrunn og hudfarge, vinner i et rasistisk, undertrykkende system, mens innfødte amerikanere og andre grupper sett på som annenrangs borgere, ikke gjør det.

  6. «Dere kaller oss «ghetto», fordi vi fletter håret vårt slik som våre foreldre og deres foreldre gjorde i vårt hjemland. Dere kaller oss n-ordet når vi ber om likestilling, og aper når vi ytrer våre meninger.

    Vi lager musikk for å kanalisere vårt indre sinne, for om vi ikke kan tale om vår smerte, kan vi i hvert fall tromme og strenge det i melodier og hymner.

    Men dette tar dere også og gjør det selvisk til noe eget, uten tanke for om dere tråkker på eierens tær. Og i dag, i akkurat dette sekundet, skjer dette fremdeles.»

    https://www.aftenposten.no/meninger/sid/Kjare-hvite-jente-Du-er-ikke-indianer-8389150.html

  7. Helt enig med Indra. Du prøvde å takle den kritikken her altfor lettvint. Du kan ikke bare si at du er fri. Selvfølgelig er du fri. Du er en hvit, norsk jente fra øvre middelklasse som Indra sier. Og man kan virkelig ikke sammenligne en bunad med en såkalt war bonnet. Bunaden er et moderne plagg som ikke slo igjennom i Norge før 1930-tallet. Det eneste man må gjøre for å ha en bunad er å være norsk. War bonneten har en utrolig mye større betydning. Du burde lest deg opp på dette og symbolismen bak. Det er veldig ignorant av deg å bare feie det bort på denne måten, da feier du også bort den systematiske undertrykkelsen og rasismen det Amerikanske ur- og stammefolket har blitt utsatt for i altfor lang tid. Det hadde vært mye bedre hvis du bare kunne krypet til korset og beklaget deg, det hadde det stått utrolig mye mer respekt av. At du ikke var forfedrene dine er ikke en god nok unnskyldning – det er feigt. Du sier du tenker og reflekterer, men akkurat nå kan du ikke ha tenkt mer enn i tre sekunder – og ikke på noe annet enn deg selv.

  8. Hei Anniken! Ville bare først si at bildene er helt nydelige! Ja vi alle vet at dette hodeplagget har mye med seg, men let’s face it, er det virkelig så forferdelig å bruke det? Det er et nydelig hodeplagg, og synes det er for dumt at en ikke kan få lov å vise det frem!
    Og et lite spørsmål til dere som har sånn i mot å gå med et slikt hodeplagg, har dere aldri lekt indianere i skogen og på karneval eller?

    Stå på Anniken, du er virkelig fantastisk!

    • Er helt enig med deg, disse tingene blir bare sagt for å tråkke på Anniken. Hadde det vært meg som brukte det ville ingen reagert på det! Som du ser så har vi alle kledd oss ut og det er virkelig ikke noe big deal, det er hvertfall ikke ment noe vondt i å bruke det.

  9. Skjønner virkelig ikke at folk skal kritisere alt de ser, herregud, det er jo heller veldig fint at du bruker dette plagget og viser hvor fint det er!<3

  10. Altså.. Dette hodeplagget er kjøpt på KREMMERHUSET. Det er ikke alle som googler opp alt man får kjøpt i kjede-butikker før de kjøper det. Dere burde heller rette kritikk mot kjeden som masse-produserer dette og selger dette til alle og en hver som ønsker det. Altså, kritiser heller kremmerhuset, ikke Anniken, i dette tilfellet.

    Det er en over her som skriver at dette ikke er noe man lett får tak i i utkledningsbutikker/karnevalsbutikker- har du vært å sett? På Standard i Oslo er det masse. (selvfølgelig bare kopier, men dette som Anniken bruker her også er jo masseprodusert). Vi forstår alle at de ekte hodeplaggene som indianerne har slitt og jobbet med ikke er å få tak i for salg i butikker, men det er vel heller ikke det som er saken her?

    Misforstå meg rett- jeg er ikke verken for eller imot noe her. Engasjerer meg ikke så veldig i denne debatten, men syns det er unødvendig å være så kritisk og krass mot en jente som fant dette hodeplagget vakkert og viser det frem på en flott måte.

    Dere har sikkert skjønt også at Anniken virker som en fantastisk jente med et stort hjerte og de fleste av dere forstår at hun ikke selv har gått inn for å kritisere en folkegruppe for å være ekkel.

    • Det er veldig sant det du sier! Dette er noe som faktisk kan bli kjøpt hvor som helst i en kostyme-butikk osv, og det er nettopp det som er problemet. Regner med at 0% av inntektene til disse butikkene som selger hodeplagenne går til noen av de faktisk innfødte som har slitt og jobbet veldig hardt for å skape et så fint mesterverk (eller noe som helst organisasjon som støtter dem) hvis du skjønner? Her er noe et helt folkeslag ser på som noe så hellig og ren og er en såå stor del av historien deres, også er det bare å gå på Standard i Oslo for å få kjøpt (kopier) av det der. Du skjønner vel hvorfor folk er kritisk mot det hele da? Og jeg tror nok ikke de som har kommentert ovenfor har ment det som direkte angrep/ kritikk mot Anniken (håper ikke det hvertfall).

      Jeg har følgt bloggen til Anniken en stund, og jo absolutt! Av det jeg har klart å få med meg, virker hun helt super og jeg har veldig stor respekt for det hun har klart å oppnå hittil – bare det gjør henne helt fantastisk!<3

    • Fast Anniken har ju precis skrivit att hon bär plagget för att det är ‘fint’ och för att hon är ‘fri’. Hon verkar inte direkt bry sig så mycket om den spirtuella och politiska meningen bakom det här plagget. Då får hon också tåla att hon får kritik!

  11. Selvfølgelig er du ikke oppvokst i fortiden og selvfølgelig vil du være og føle deg fri – men det skal ikke bety at du gir blanke faen i kulturen til noen? Selvom dette er knyttet til noe for leeenge siden, så er det fortsatt folk som lever etter kulturen den dag idag. Du ser dette som vakkert siden du kunne ikke brydd deg mindre om hva det betyr for enkelte, men hva vil folk som lever etter kulturen tenke om deg? jo, at du er respektløs og gir blanke faen. du kan faktisk ikke sammenligne dette her med bunad engang lmao. Det er to helt forskjellige ting, med helt forskjellig mening i. så anniken, du er respektløs.

  12. (Haha, jeg har prøvd å skrive det her så det ikke virker som om jeg angriper deg, for det er i det hele tatt ikke det jeg prøver å gjøre og jeg håper ikke du tar det slik)

    Hodeplagget er rett og slett vakkert, som du skriver. Det er det ingen tvil om! De har en storslått og vakker estetikk som ingen kan nekte. Tro meg, jeg er alt for å være fri/ føle seg fri i hvordan man utrykker seg i det man går i. Men det er litt annerledes når det er snakk om et veldig hellig og symbolsk plagg som gjerne brukes som et middel for å representere ære og seier utelukkende blant krigere og høvdinger som faktisk har opptjent retten til å bruke det gjennom gode gjerninger. (De ble også brukt sjeldnere enn mann kunne forvente å dømme etter stereotypiske framstillinger på film og i kostyme butikker). Så når du skriver at du gir blanke F i hva folk mener om at du, en ikke-innfødt går med noe som for det første ikke er ment for deg (eller meg for den saks skyld), men også noe som har så stor åndelig og politisk betydning, virker du ikke bare respektløst og ufølsomt men også ganske ignorant ovenfor historien til de innfødte.

    Noen ganger er det faktisk vanskelig å sette pris og hedre en kultur uten å være støtende når vi lever i et så slikt flerkulturelt verden hvor nærmeste naboen er fra en annen etnisk gruppe, og man kan bli påvirket av dem, noe som gjør at man ofte finner det vanskelig å se den veldig tynne linjen mellom kulturell forståelse og kulturell appropriasjoner. Den den er der! Vi må bare være forsiktig med hvordan vi velger å hedre andres kulturer uten å avvise følesene deres når det blir støtende. Jeg håper virkelig du vil ta deg tid til å lese og lære mer om kulturell appropriasjon og skaddene det påfører.

    Også: «For er det ikke sånn at vi lever i en verden der vi ikke skal skylde på hva forfedrene våre gjorde.» ?????????. Veldig, veldig, veeeeldig! lett for deg som en privilegert europeisk jente å si når dine forfedre ikke har gjennomgått hundrevis av år med undertrykkelse (for å si det minst). Men dette er et annet emne.

    Ellers elsker jeg stilen din, og ønsker deg en god resten av uken!: )

    • For native Americans var hodeplagget et kultur symbol og kunst. Når noe masseproduseres og selges på kremmerhuset til jenter som ikke aner hva det vil innebære å bære et slikt plagg, som ahr så mye historie, og undertrykkelse bak seg blir det fullstendig feil. Jeg blir rett og slett veldig lei meg av å se at du tråkker på tærene til mange mennesker, og ikke forstår det selv. Du setter dine egne ønsker foran andres følelser. Det er spesielt trist når jeg har familie connections som var native american, og vet mye om alt de har gått igjennom. Det er noe annet hvis du hadde vært fra USA enn Norge, siden de fleste nordmenn åpenbart ikke vet mye om Amerikansk historie, men les deg opp! Kanskje du vil få et litt annet syn da? Hvis ikke du ikke får det, så for guds skyld hent inspirasjon fra plagget, men du behøver ikke å bære plagget du definerer som kunst, for at det skal være kunst

  13. Ville bare gi deg definisjonen på kunst

    Art is a diverse range of human activities in creating visual, auditory or performing artifacts – artworks, expressing the author’s imaginative or technical skill, intended to be appreciated for their beauty or emotional power.

    Ville anbefale deg å gå mer i dybden på denne delen av definisjonen
    intended to be appreciated for their beauty or emotional power.

    Meningen er å sette pris på dens vakre side og følsomme kraft. Det du ikke tenker på når du stjeler kunsten til Indianerene er at du kun får presset frem hva som er vakkert med DERES kunst. Du får ikke forklart kulturen med plagget eller alle årene som ligger bak med smerte. Du stjeler noe som ikke er ditt og fjerner den sterke følsomme kraften. Etter alt indianerne har opplevd vil jeg si at det er usedvanlig respektløst av deg å bruke plagget i den settingen hvor du kun fremhever at plagget er vakkert. Tenk Anniken vær så snill å tenk. Nå sårer du en lang rekke med kultur.

    Man kan ikke stjele kunst i hytt og pine uten å ødelegge dens betydning. Du bryter med den gyldne reglen. Hvordan ville du reagert om noen stjal din kunst og bare fremhevet det positive men total vraket den store betydningen eller meningen bak plagget, tatoveringen eller bilde.

    Digger bloggen din men dette synes jeg ble urettferdig og totalt feil.

  14. Synes du ikke takler kritikken her så veldig bra, og du høres veldig ignorant ut. Det du gjør her, er kulturell appropriasjon. Jeg mener ikke å kritisere deg som person, og jeg ønsker å tro at dette her kommer fra ren ignoranse og ikke noe annet. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på det, men kulturell apropriasjon er når en majoritet, i dette tilfellet hvite europeere, stjeler en minoritets kultur for deres eget gevinst. Samtidig som denne majoriteten har undertrykket den minoriteten helt siden europeiske innvandrere inntok USA. Dette hodeplagget representerer en kultur du IKKE er en del av, og du faktisk ikke har rett til å bruke. At du skal være helt ignorant på den historiske politiske konteksten er så dumt, for det er uendelig viktig å vite om slike ting ettersom vi har en plikt til å rette på mange ting våre forferdet har feilet med. Som alle andre har sagt, du kan IKKE sammenligne denne med en bunad. En bunad og en native americans hodeplagg er to ekstremt forskjellige ting. Deres hodeplagg er noe som er forskjellig fra stamme til stamme, og man må tjene seg til det hodeplagget. Hvem som helst kan kjøpe seg en bunad om man ønsker og har nok penger til det. Vær så snill å les deg opp på det og ta til deg kunnskap om temaet. Ingen liker en ignorant, hvit jente som tror man kan stjele andres kultur fordi det ser fint og kult ut.

  15. Forresten, jeg har fulgt deg lenge og det er veldig dobbeltmoralsk av deg. I dette tilfelle prøver du å si at dette er noe vakkert, men for en stund tilbake da du kjøpte dette plagget – kjøpte du den kun til å få din venninne til å smile og le av deg med plagget på. Jeg husker ikke hva som skjedde, men hun var tydeligvis lei seg eller et eller annet og du ville oppmuntre henne med noe morsomt – og da valgte du å dukke opp i dette plagget for å gjøre henne glad. du prøvde å være morsom med dette plagget på hodet, og da har du ingen respekt anniken. du gjorde narr av kulturen og det er heller ingen kunst.

  16. Nå er det ikke slik at vi nordmenn har opplevd folkemord, diskriminering og urettferdighet i flere århundre, slik som de nativ amerikanske har, Du er altfor priviligert til å ta deg den retten i å bruke det plagget som symboliserer utrolig mye for dem, kun fordi DU syns det er vakkert. Det hadde ikke vært det samme om dem hadde brukt en bunad, fordi den bunaden symboliserer ikke folkemord, urettferdighet og diskriminering, og den er ikke forsøkt i å bli rivd fra oss, du kan vertfall prøve å respektere noen andres kultur, lær litt om den isteden for å kun bruke hodeplagget fordi du syns det er fint, du kommer aldri til å forstå hvor fornærmende det er, fordi du er en hvit person som bor i Norge, og det er det ikke noe gale med, men du kan vertfall prøve å ikke være ignorant og i det minste prøve å ha LITT forståelse.

  17. Jeg digger deg, Anniken. Og jeg digger bloggen din. Men dette får meg til å miste mye av den respekten jeg har for deg, altså. Jeg så nylig Sweatshop sesong 1 på nytt, og i det jeg leste dette innlegget første gangen så jeg kun den ignorante jenta som i sesong 1 av Sweatshop gikk rundt og sa «De er jo vant til det». For når jeg leser dette innlegget, så er det som om alt det du har lært, og alt det du har gjort de siste årene som har fått deg til å virke mer voksen, faller helt vekk. Det virker som om du har glemt det. Og det er trist. Det er rett og slett trist å være vitne til.

    Nå skal ikke jeg begynne å gå inn på alle de grunnene til hvorfor du ikke burde gi blanke F i hva andre mener, for det har blant andre Indra over her sagt veldig godt. Men det jeg vil si er at jeg er skikkelig skuffet over måten du har taklet kritikken, og veldig skuffet over det at du ikke svarer på kritikken du får nå i det hele tatt. Det får deg bare til å virke enda mer ignorant og umoden. Jeg håper virkelig du vokser opp og skjønner at dette ikke er ok, Anniken. For det er det virkelig ikke.

  18. Du eier virkelig ikke respekt. du gjør sweatshop for å tjene penger, for du er ikke en ekte aktivist for den salgs skyld – du fikk masse media berømmelse og oppmerksomhet, og det kan styrke bloggen slik at du får cash. Vi er ikke så jævla dumme, du gråt av mennesker som fikk luselønn og hvor klærnene kunne ha blitt produsert i HM – du går og kjøper klær fra HM med god samvittighet. Hør a, når du som ‘programrolle’ ikke klarer å stå imot, hvordan kan du forvente at vi andre skal vise motgang også?

    Og ey, det spiller ikke en rolle hva du syntes om hodeplagget, du eier ikke kulturen deres, du har ikke blitt tildelt hodeplagget – derfor er det ikke du som bestemmer om du skal ha på det eller ikke, det er Indianerne; for det tilhører deres og ikke din. Din mening har null betydning.

    Jævla white privilege

  19. Du hadde taklet at en indianer hadde gått i bunad? Det går fint for deg? Vet du hvorfor det går fint for deg?
    Fordi du er hvit. Fordi du aldri har opplevd undertrykkelse. Fordi du er priviligert. Fordi du er trygg, til tross for at du ikke har respekt for andre kulturer.
    Du levde ikke i den tiden alle så på indiandere som noe vondt?
    Se deg rundt! Åpne øynene dine! Les en bok! Hvordan er sitasjonen til Native Americans i dag? Google det, i det minste. Hvordan er sitasjonen til Aboriginere i Australia? Hvordan står det til økonomisk med tidligere koloniserte land, om vi sammenligner med vestlige land?
    Vær så snill; slett dette innlegget.

Leave a reply